Balanced scorecard
Een van de belangrijkste bedrijfseconomische innovaties van de laatste jaren is de Balanced ScoreCard (BSC). Dit is een meet- en rapportage instrument om de realisatie van de bedrijfsstrategie te bewaken. De onderwerpen, die de Balanced ScoreCard meet moeten een logisch geheel van oorzaken en gevolgen vormen en moeten resultaat, prognoses en analyses mogelijk maken. Een BSC is een systeem waarbij door middel van een groep samenhangende financiële en niet-financiële indicatoren inzicht wordt gegeven in het behalen van een aantal kwantitatieve en kwalitatieve doelen. Deze doelen zijn gebaseerd op de kritieke succesfactoren voor het realiseren van de vastgestelde strategie.
Er zijn vier perspectieven:
- Financieel perspectief
Hoe aantrekkelijk moeten we voor onze beleggers zijn?
- Klanten perspectief
Hoe aantrekkelijk moeten we voor onze afnemers zijn?
- Interne-processen-perspectief
Waarin moeten we uitblinken om financiers en afnemers tevreden te stellen?
- Innovatie en leer perspectief
Hoe blijven we in staat om onze strategie te realiseren?
Deze vier perspectieven hangen nauw met elkaar samen. Indicatoren die belangrijk zijn vanuit het klantenperspectief, zoals klanttevredenheid en klantvertrouwen, zijn vanzelfsprekend van directe betekenis voor het financiële perspectief (rendement, aandeelhouderstevredenheid). Bij de interne processen spelen medewerkerstevredenheid en goede, betrouwbare samenwerking een belangrijke rol als indicatoren voor de efficiency en effectiviteit van de processen, die natuurlijk ook weer hun weerslag hebben op het klantenperspectief en dus op het financiële perspectief. Bij het innovatie- en leerperspectief kun je denken aan criteria als klantgerichtheid, kennisdeling en gezamenlijke kennisontwikkeling, heldere beleidsinformatie, actieve participatie van iedereen bij verbeteracties, enzovoort.
De BSC laat zien dat de planning, de uitvoering, de voortgangsmeting en de bijsturing van het strategisch management, evenals het strategisch leren, te verbeteren door:
- De strategie toe te lichten en te vertalen,
- De strategie te communiceren en de doelen van medewerkers en bedrijf gelijk te richten,
- Het strategisch feedback- en leerproces aan te sturen en
- De planning en de streefcijfers te bepalen
Het meetbaar maken van de strategie doen we door middel van de kritieke succesfactor, ook wel KPI’s genoemd. Dit zijn de elementen die een bedrijf nodig heeft om te kunnen slagen. Het is een cruciaal onderdeel van de strategie van een bedrijf. Zonder kritische succesfactoren zal een bedrijf niet slagen. Kritische succesfactoren zouden altijd dichtbij de missie en strategische doelstellingen van een bedrijf moeten staan. Het focust op de meest belangrijke gebieden.
Een prestatie indicator: deze meten de prestaties van de organisatie. Ze geven inzicht in de resultaten op deelgebieden en laten zien in hoeverre bepaalde doelstellingen bereikt worden.
Target: welke waarde moet de prestatie indicator aanwijzen om succesvol te zijn? Een KPI wordt uitgedrukt in een getal en gerelateerd aan een target, hier kan je gebruik maken van het SMART principe:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realiseerbaar
- Tijdsgebonden

Bouwkabouters BV is aantrekkelijk voor zijn aandeelhouders, omdat we een familiebedrijf zijn. Men werkt voor het behoud van zijn of haar eigen toekomst. Iedereen binnen het bedrijf heeft er baat bij dat het bedrijf voort blijft bestaan en winst blijft genereren. De bedrijfsvoering is persoonlijker opgezet dan bedrijven die geen familiebedrijf zijn. Dit zorgt voor minder bureaucratie waardoor iedereen hun werk beter kan doen. Met deze 2 punten in ons achterhoofd creëren wij een langetermijnvisie, om zo een stabiele en winstgevende organisatie op te zetten en te behouden. Dat is een belangrijk kernpunt van onze onderneming.
Onze afnemers zijn divers, we richten ons op zowel bedrijven (B2B) als op huishoudens (B2C). Bedrijven en klanten kunnen veel van elkaar verschillen, maar ook onderling. Iedereen heeft verschillende smaken en wensen waaraan een badkamer moet voldoen. Voorheen lag de aandacht voor 100% op het klussen. Nu moet daar verandering in komen om winstgevend en vooruitstrevend te blijven, door bijvoorbeeld advies op maat en een top service en garantie te verlenen. Deze aspecten hebben de laatste jaren een flinke groei meegemaakt, en zijn nu soms zelfs belangrijker dan het primaire goed of dienst wat een organisatie levert!
Dit is voor Bouwkabouters BV een prima gat om in te springen. De woningmarkt trekt na de crisis weer aan, dus de vraag naar nieuwbouw stijgt mee. Nieuwbouw is in ons geval de grootste bron, daar moeten sowieso nieuwe badkamers geplaatst worden. Samen met de toekomstige bewoners kunnen we aan de hand van een 3D-model een zo goed mogelijke afspiegeling maken hoe hun droom-badkamer er uit komt te zien, aan de hand van hun wensen natuurlijk. Daarna zorgen we er voor dat het contact niet stopt na installatie, maar na verloop van tijd wordt bekeken of alles naar behoren functioneert en nog in top staat verkeert, en wat Bouwkabouters BV voor de klant kan betekenen als dat niet het geval is. Dit verlengde stukje service en advies is natuurlijk op zichzelf nutteloos. Daarom combineert Bouwkabouters dit met een costleadership strategie. Zonder service en advies kun je ZZP’ers moeilijk een groot aandeel krijgen in de markt, zij beschikken vaak niet over de middelen om uitgebreide advies en servicemogelijkheden te faciliteren. (Ook zou je diezelfde ZZP’ers kunnen werven mocht er zich een capaciteitsprobleem voordoen). Ook ben je als bedrijf dan één in een dozijn, je kunt jezelf minder goed profileren wat vervolgens klanten gaat kosten. Anderzijds ben je er met alléén extra service en advies ook niet. Het moet voor zowel klanten als het bedrijf zelf uit kunnen. Mocht dat moeilijk het geval zijn betaalt dat zich vaak uit in een veel hogere prijs, terwijl een nieuwe badkamer vaak al veel geld kost. Ook op deze manier zullen klanten afhaken. Daarom heeft Bouwkabouters hier de perfecte balans gevonden.
Kritische Succesfactoren
Een deel van de prestatie indicatoren wordt gemeten door de financiële registratie, wat houd je namelijk onder de streep over? Badkamers zijn over het algemeen kleine projecten, er gaan vaak geen maanden overheen voordat een badkamer klaar is. Dus kun je heel goed zien op jaarbasis waar je mee bezig bent (geweest). Verder is het makkelijk om op te vragen hoeveel nieuwbouwwoningen er zijn gebouwd in een bepaalde periode in een bepaald gebied. Aan de hand daarvan kun je bijvoorbeeld je marktaandeel berekenen, waar je klanten zich bevinden enzovoorts. Het is dus ook makkelijker sturen vergeleken met organisaties die op grootschalige projectbasissen werken. Er kan bijvoorbeeld ook gerichter onderzoek gedaan worden naar dingen die goed gaan (Veel verkopen in een bepaald gebied, hoge mate van tevredenheid) en dingen die minder goed gaan (Geen/nauwelijks naamsbekendheid). Besteed Bouwkabouters bijvoorbeeld veel geld aan marketingkosten in gebieden waar mensen geen hoog inkomen hebben, en er dus een hele kleine kans bestaat dat zij een nieuwe badkamer willen, dan kan daar snel en adequaat op ingespeeld worden. Natuurlijk zijn er ook met betrekking tot nieuwbouwwoningen seizoensinvloeden waar rekening mee gehouden moet worden. Al met al kunnen er maand-, kwartaal-, en jaarverslagen gemaakt worden die een realistisch beeld geven op de gang van zaken binnen Bouwkabouters, dus of men (genoeg) winst behaald. Naast deze voorbeelden zijn er nog andere non-financiële kritische succesfactoren.
- Meten van klanttevredenheid
- Medewerkerstevredenheid
- Ziekteverzuim (houd indirect verband met medewerkerstevredenheid)
- Aantal klachten (zo laag mogelijk houden door enerzijds te vermijden en anderzijds zo goed mogelijk op te lossen)
- Foutieve orders
- Bedrijfsveiligheid
Deze factoren in een zo optimale staat houden zorgt ervoor dat Bouwkabouters een financieel gezond bedrijf is, en tegelijkertijd over een goede reputatie beschikt, zowel binnen als buiten het bedrijf.
De doelen (Targets) van Bouwkabouters zijn SMART geformuleerd. Binnen 5 jaar minimaal 15% groei aan winst per jaar. En binnen 5 jaar 50% meer omzet. Bouwkabouters hoopt deze groei mogelijk te maken door flink te investeren in advisering en service (3D-ontwerpprogramma), een kwaliteitsmanager aan te stellen die zorgt dat we tijdens deze periode van flinke groei geen afbreuk doen aan onze hoge mate van kwaliteit, en te werken met de costleadership strategie voor zo laag mogelijke kosten en dus zoveel mogelijk winst. Ook wil men kennis op doen, enerzijds om de markt beter te leren begrijpen, anderzijds om uitmuntende kwaliteits badkamers te kunnen blijven maken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb